Rabu, November 21, 2007

Unit Sambutan Mahasiswa Baru

Unit sambutan mahsiswa baru merupakan satu jawatankuasa khas yang ditubuhan untuk memberi khidmat bakti kepada mereka-mereka yang baru sampai di bumi Ardul Kinanah. Kalau dikecilkan skop, unit ini berperanan sebagai penyambut tetamu (mahasiswa baru), urusan pentauzi'kan beg & barang (termasuk pemilik beg sekali) dan mencari rumah. Bila mana semuanya selesai (biasa ada masalah yang berbaki), jawatankuasa pada tahun tersebut dibubarkan (akan tubuh jawatankuasa yang baru setiap tahun) dan segala masalah yang masih berbaki akan diuruskan oleh unit-unit Dpmm.

Nama baru

Sebelum ini, dikenali sebagai Unit Sambutan Pelajar Baru (Uspb). Tetapi pada tahun 2005 (saya agak je), ditukar menjadi Unit Sambutan Mahasiswa Baru (Usmb). Penukaran dibuat kerana mutakhir ini, kehadiran ke al-Azhar bukan sahaja terdiri daripada pelajar-pelajar lepasan Stam, tetapi sebahagian besar adalah mahasiswa-mahasiswa muadalah lepasan ipta/ipts tempatan. Satu lagi, kerana 'orang baru' yang mendaftarkan diri di Universiti al-Azhar akan dipanggil mahasiswa!.

Usmb Mansurah

Pada tahun ini, pihak Usmb Mansurah telah menerima 4 rombongan iaitu Kuliah Tahfiz al-Quran wal Qiraat, Ma'ahad Qiraat (hafizah), Kuliah Pengajian Islam Universiti al-Azhar lulusan Stam, Kuliah Pengajian Islam Universiti al-Azhar lulusan Muadalah dan Kuliah Perubatan, Universiti Mansurah.

Tiada ulasan: